Dopravný podnik Bratislava sa vysmieva občanom

Nebudem sa rozpisovať o totalitných praktikách v DPB. Nezameriam sa ani na pochybný výber nového loga, alebo skvelé estetické cítenie a grafické nadanie zamestnancov DPB. Napíšem len pár riadkov o službe, ktorú dopravný podnik spustil s veľkým haló a pritom ide iba o jeden veľký nepodarok.

e-električenka

Prečo sa venujem tejto prevratnej službe, ktorou sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) priblížil občanom? Možno preto, že ako zákazník tejto spoločnosti požadujem aj adekvátne služby.

Nedávno DPB spustil novú stránku, cez ktorú si môžete kúpiť električenku (predplatný cestovný lístok). Ide o skvelú službu, ktorú som s nadšením privítal aj ja. Lenže moje nadšenie netrvalo dlho.

Späť do budúcnosti

Keď som prvýkrát otvoril stránku Internetového predaja ePCL, pripadal som si ako v nepodarenom filme o cestovaní do minulosti. Niečo také by som vedel pochopiť v roku 1998, ale v dnešnej dobe to vyznieva iba ako žart a zaváňa to dosť veľkým amaterizmom.
Pri on-line službách je viac než pravdepodobné, že ich budú využívať aj zrakovo postihnutí občania. Je to pre nich užitočná služba, nemusia sa premiestňovať cez polovicu Bratislavy, aby si kúpili električenku. Preto by ma zaujímalo, ktorá múdra hlava vymyslela toto:

Captcha na stránke DPB

Nevidíte na tom obrázku nič nezvyčajné? Presne tak, nevidíte tam nič! Rovnako ako to nemôžu "vidieť" ani zrakovo postihnutí používatelia. Tak to dopadne, keď to má na starosti šikovná osoba, ktorá zaspala v minulom tisícročí. Len pre zaujímavosť, bežný návštevník stránky vidí niečo takéto:

Stránka so zapnutými obrázkami

Nebojte sa, aj tak to nefunguje

Nemusíte byť nevidiaci, aby ste mali problém s objednaním električenky. V tom lepšom prípade vám systém zahlási, že vaša platná električenka je v skutočnosti neplatná. Žiadne ďalšie informácie, žiadne rady ako postupovať ďalej a čo robiť. Potom sa od ochotnej pracovníčky DPB priamo v predajni dozviete, že potrebujete novú kartu. Vy sprostí, to ste predsa mali vedieť, dopravný podnik vás nemôže vodiť za ručičku.
A čo v tom horšom prípade? V tom horšom prípade na vás vyskočí nasledujúca hláška:

Chyba pri čítaní údajov o karte

Hádaj milý zákazník, kde sa stala chyba. Chudák Jožko Mrkvička teraz rozmýšľa, či je jeho karta zlá a bude potrebovať novú. V tomto prípade bola chyba v mojej karte, na ktorej mi chýba prvé číslo. Pritom by stačilo pridať jednoduchú kontrolu (predpokladám, že všetky čísla sú 10 miestne), alebo poskytnúť používateľom viac informácií.

Zákon o prístupnosti

Neviem, či sa zákon č. 275/2006 Z.z. (jednoducho povedané Zákon o prístupnosti) vzťahuje aj na stránky DPB. Nie som právnik. Viem len to, že ich vlastní mesto a rovnako ich mesto aj platí z našich daní.

Lenže tak, ako nie som právnik, nie som ani idealista. Je mi jasné, že neschopní ľudia nedokážu sami od seba odstrániť svoju neschopnosť. Ale pre začiatok bude stačiť, ak sa nad sebou zamyslia a urobia konečne niečo poriadne, napríklad spomínanú stránku.

Autor: shaggy Kategória: prístupnosť Publikované: 23.02.2009

Komentáre

[#1 dusoft 23.02.2009, 10:16:04, web]
Pre ucely poradenstva pre ludi vystavenych podobnej chybe: aky je presny problem so starymi kartami? Ake cislo treba dopisat pred to na karte? Pripadne ine info?

[#2 eMDi 23.02.2009, 10:18:10, web]
len doplnim, ze drviva vacsina zrakovo postihnutych ludi ma tzv. ZTP(S) , co znamena, ze maju cestovanie zadarmo v ramci zakona, tym padom nemusia kupovat CPL ...

[#3 shaggy 23.02.2009, 11:37:59, web]
dusoft - išlo o kartu mojej mamy, jediné čo jej povedali pri okienku, že potrebuje novú kartu, preto jej to nešlo. Nič viac. Práve na to narážal článok - na tom webe sa bežný človek nedopracuje k informáciám.
eMDi - áno, v tom máš pravdu. Ale s captchou mám problém aj ja (často sa mi stane, že znak zle opíšem). A ako som spomínal - moja mama ma poprosila, či by som jej to nemohol vyplniť ja, keďže sa jej to horšie čítalo, musela to doslova lúštiť.

[#4 dusoft 23.02.2009, 12:52:41, web]
kedze mam este platnu elektricenku, nemal som dovod to testovat, ale ja mam hodne staru kartu, takze predpokladam, ze fungovat mi nebude.

inac moju staru kartu maju catso rezvizori problemy precitat, taze musim nosit so sebou doklad, aby som sa vyhol neprijemnostiam (a agresivnym tupcom). DPB vsak nimi vydanu kartu nevymeni bezplatne, len za 200 sk, cize sluzby zakaznikom na vysokej urovni.

[#5 ja 24.02.2009, 07:13:19]
Co vakate od zahradnika debilneho?

[#6 klíz 24.02.2009, 07:28:54]
Bol som sa pozrieť, nezdá sa mi to byť až také hrozné. Je potrebné si uvedomiť, že vývojári pracujú podľa zadania - mali by dostať od zadávateľa aj oznamy, ktoré poskytovať v prípade rôznych problémov, napríklad ked nenájde číslo v databáze alebo je málo či veľa zadaných číslic.

[#7 Jeremi 24.02.2009, 08:31:35]
To je tak,ked urobia capa zahradníkom.Televíziu už zbastardil,teraz je na rade beus.

[#8 Mike E 24.02.2009, 09:05:03]
Problemy som mal aj ja - dostal som oznam, ze transakcia bola stornovana, lebo peniaze neboli prevedene na ucet. Potom som zistil, ze to boli dve transakcie a jedna bola uspesna. Len to som uz predtym vynadal svojej banke :-)
.
Som ale ochotny im to opustit, lebo reakcia bola na slovenske pomery naozaj promptna a slusna.
.
Tiez neviem, ci si uvedomujete, ze su to prve dni beta-prevadzky, takze urcite problemy sa dali ocakavat. Hmm?

[#9 chelsea 24.02.2009, 09:21:30]
mne to slo absolutne bez problemov a na druhy den ked ma zastavil revizor som mala vsetko v poriadku.

[#10 rony 24.02.2009, 10:00:47, web]
nechapte prosim Pristupnost webu ako zalezitost vyhradne pre SLEPYCH tj. uplne zrakovo postihnutych!

V populacii sa nachadza omnoho viacej ludi s vacsimi alebo mensimi limitmi, ktore im stazuju vnimanie a obsluhu webovych stranok (samozrejme nielen) a takito ludia maju okrem

poruch vizualneho vnimania aj poruchy ineho typu (predstavte si neschopnost presnej obsluhy klavesnice ci mysi).

Pristupnost je rovnako dolezita AJ pre dokonale zdravych ludi a nesmie sa chapat ako stavanie barier zdravym ludom, aby ti postihnuti to mali lepsie. Je to zlepsenie podmienok vsetkym.

Nikde nie je napisane, ze elektricenku nebude chciet zrakovo postihnuty "vybavit" niekomu vo svojej rodine.

[#11 LAcike 24.02.2009, 10:24:07]
1. stranka je co sa dizajnu stranok dpb tyka nad pomery, co sa tyka roku 2009, je to hrozne
2. zrakovo postihnuty ma ZTP a nestretol som este takeho aktivistu, co by chcel riesit veci na internete za znameho, ci rodinu. Keby ho ta captcha neblokovala, tak tu mas potom i-banking slovenskych bank, ktore maju rovnaky problem, takze z blata do kaluze
3. ako na stranke obmedzuje nieco inak ako vizualne? Ved cislo musis zadat, tak ako captchu, cize ak mas problem pisat, tak nezadas ani prihlasovacie udaje
4. Ta captcha je tam uplne zbytocne, ani orange/t-mobile nemaju na dobitie kreditu takuto volovinu

Proste malo by tam byt iba SNR cislo, ktore by sa overilo na existenciu a potom uz len sup na stranku i-bankingu.
Alebo uplne idealne by bolo vytvorenie konta, kde by som si raz vyplnil SNR a potom uz klikal doplnit kredit v mojom profile, resp. mi to samo dobijalo, resp. posielalo notifikacie. Ale to by som chcel asik vela :-)

[#12 janno 24.02.2009, 11:34:21]
"nemusia sa premiestňovať cez polovicu Bratislavy, aby si kúpili električenku" To vyznieva, ako keby bola jedna predajna niekde na okraji BA. Elektricenku maju predsa na to, aby cestovali. Vcelku dobra funkcia na zrak vo vacsine prehliadacov je pouzit Ctrl + koliesko mysky. Mozes zoomovat velkost pisma, aj obrazku.

[#13 Karci 24.02.2009, 11:41:36]
Nejako som neporozumel, o co autorovi clanku ide.
Nevysvetlil, ako sa dopracoval k stranke, kde "nic nevidno".
Odkaz som skusil, a vsetko "bolo vidno".

[#14 badjan 24.02.2009, 12:33:56]
Vidim, ze su tu samiiiii web developeri.
Otazka na vas. Co keby ste spravili tu najsamlepsiu stranku na svete a potom sli na DP a spravili im pomuku? Narozdiel od toho sa tu radsej rozpisujete co by bolo a co by nebolo dobre spravit. Z druhej rady vie kazdy kricat....
Ja som s objednanim a so zaplatenim nemal ani len najmensi problem. A ani som si nevsimol na stranke info, ze by to malo prebiehat vsetko na milion percent.
Skuste sa zamysliet, ak developujete nejaku aplikaciu hned vam funguje na prvy krat alebo robite nejake opravy atd?

[#15 Vlcik 24.02.2009, 14:30:08, web]
CHYBA PRI ČÍTAN9 ÚDAJOV NA KARTE: nemusí byť iba neplatnosť karty, ale môže to byť aj iná chyba, nakoľko systém nemá tvoju kartu onlajn, nevie presne špecifikovať túto chybu. Alebo pán najsamlepší to vie lepšie? A tiež sériové čísla kariet (stanovuje ich PHILIPS) nie sú iba 10 miestne. Ale tiež to číslo máš aj na potvrdenke, ale tam asi nedovidíš. Ostatné názory vyjadrili diskutujúci predomnou, lebo sa mi zdá, že vieme viac kritizovať ako priložiť ruku k dielu.

[#16 Vlcik 24.02.2009, 14:32:32, web]
DuSoft: aj banka ti mení kartu bezplatne? HAHAHA... v DPB si ju zaplatíš raz, v banke každý mesiac (a koľko!). Karta má obmedzenú životnosť (ako všetky veci na zemi), preto sa nastavuje platnosť karty, ktorá je neskôr nepoužiteľná a je potrebné ju vymeniť. Alebo budeš sponzorovať výmenu kariet pre celú BA a študentov?

[#17 Furi 24.02.2009, 14:51:40]
Jej ake lahke je napisat senzaciu:) A vyrobit ju z nicoho. Slovensko je plne nudy predpokladam, tak treba zo zlej skusenosti spravit senzaciu, ohovorit nejaku organizaciu a nestarat sa o nic. Neviem o co ide autorovi tohto clanku ale je zrejme, ze nie o napravu alebo pomoc. Zeby o navstevnost blogu? Boze Slovaci ze platite za chelba nehorazne prachy z toho senzaciu neurobite...O tom sa nikomu nechce rozpravat.
Badjan - cisty suhlas...

[#18 dusoft 24.02.2009, 16:27:52]
Vlcik: mas ozaj zvlastnu banku, ked si kartu platis kazdy mesiac. Ale proti gustu ziaden disputat :-)))

[#19 Furi 24.02.2009, 16:44:42]
Dustof vies ozaj malo...Prepac ale tvoja poznamka ma vyznievat ironicky ale pre toho kto pracuje v oblasti bankovnictva vyznieva smiesne. Zalezi od druhu uctu a predplatenych pausalov sluzieb. Tak isto zalezi na banke. A za kartu sa plati...Ak za nu platis a nemas ju v ramci programu zadarmo tak platis ROCNE za obnovu okolo 10eur. alebo mesasne v prislusnych sumach. Nema to sice nic spolocne s temou ale nedalo mi nenapisat...

[#20 mito 24.02.2009, 17:01:32]
re: [badjan 24.02.2009, 12:33:56]
tvoj 'argument' je extra hlupy -
"A ani som si nevsimol na stranke info, ze by to malo prebiehat vsetko na milion percent."
toto je naozaj standardna info ktora sa uvadza pri vsetkych sluzabch aj vyrobkoch.

zvysok tvojho prispevku ide v podobnom duchu.

[#21 shaggy 24.02.2009, 17:28:29, web]
klíz - ja sa tiež venujem tvorbe stránok. Považujem sa za vývojára (keďže sa podieľam na vývoji stránok). Ak náhodou príde klient, ktorý sa do tvorby stránok nevyzná a do zadania nezahrnie všetky podrobnosti, mám urobiť zlú stránku?

Mike E - beta prevádzka sa propaguje všade v autobusoch a robí sa tomu ostrá reklama? Zaujímavý postup.

LAcike - bod č 3. - ak nemáš dobrý zrak, tú captchu neprečítaš. Ale písať môžeš aj po pamäti (napríklad ja tak píšem, keďže ovládam strojopis).

janno - môžeš tak zoomovať vo všetkých prehliadačoch? Nie. Toto je absolútne neobstojný argument, captcha v takejto podobe nemá na dnešnom webe miesto.

Karci - k tej stránke som sa dopracoval tak, že som ju nechal zobraziť bez obrázkov. Chcel som ukázať, ako ju "vidia" zrakovo postihnutí návštevníci.

Vlcik a ostatní zamestnanci EMtestu - nevidím dôvod prečo by som mal prikladať ruku k dielu ak ide o súkromnú firmu. Vás si zaplatil DPB a vy ste odviedli polovičnú robotu. Či sa tejto stránky týka zákon o prístupnosti - to naozaj netuším. Ale keďže je DPB platené z našich (aj z mojich) peňazí, tak by to mala byť ich priorita bez ohľadu na zákon.

[#22 Vlcik 24.02.2009, 18:44:24, web]
Shaggy: stránka bola zrejme urobená v súlade s požiadavkami zákazníka - nie som osoba podieľajúca sa na tomto projekte, preto to nebudem ďalej rozvádzať. Ja som len narážal na tvoje hlúpe poznámky o komunikácii s kartou a sériovom čísle, o čom nevieš ani zbla - pokiaľ nemáš systém online, nie si schopný zistiť presný stav karty, ani keby si sa na hlavu postavil. Hláška je teda iba informačná, aby si zákazník kartu skontroloval, prípadne si skontroloval, čo tam vôbec zadal.
Všetko, čo sa uvádza na trh potrebuje trochu času, aby sa to stabilizovalo. Osobne ma uráža tón celého príspevku, nakoľko namiesto podnetných vecí sa napíše jeden urážlivý článok a je to vybavené. Ale takí sme my slováci - nadávať vieme.

[#23 shaggy 24.02.2009, 19:10:21, web]
Vlcik - "stránka bola zrejme urobená v súlade s požiadavkami zákazníka" - ak je to pravda, tak dopravný podnik vedú nekompetentní ľudia, ktorí si objednali nepodarok.
Mne je jedno ako systém funguje, ja o jeho fungovaní nemusím vedieť nič. Som zákazník, ja žiadam len 100%né služby. Prepáč, ale keď vaša firma (alebo DPB) "usekne" jedno číslo na mojej karte, tak je to opäť problém na strane poskytovateľa služieb. Ten doklad o kúpe električenky som mal pri sebe iba náhodou, bežne ich vyhadzujem.

"Všetko, čo sa uvádza na trh potrebuje trochu času" - čiže platiaci zákazníci sú testovací králici? Testovanie systému sa má zabezpečiť ešte pred jeho spustením.

"Ale takí sme my slováci - nadávať vieme" - ešte raz opakujem: vaša firma bola za to riadne zaplatená (a predpokladám, že nešlo o pár tisíc). Nie je mojou povinnosťou poskytovať vám rady zadarmo. Ak máte taký problém urobiť použiteľnú stránku, môžete si objednať služby niekoho iného (nie som jediný na Slovensku, je tu plno kvalitných odborníkov, jeden tu dokonca komentoval).
Ale také sú slovenské firmy - vedia zobrať peniaze a potom sa vyhovárajú na to, že oni to nevedia urobiť a chcú od ostatných poradiť (samozrejme zadarmo).
Vlcik, zobuď sa.

[#24 Furi 24.02.2009, 19:10:27]
Hahaha. Takze som mala pravdu ide tu iba o zvyditelnenie stranky a nie o riesenie problemu. TY si platis TY mozes vsetko. Urazat pracu inych lebo si nespokojny zakaznik. Uf no parada. Ruku k dielu? Toho sa nebojim ty robis presny opak. Takze ti nejde o problem ako taky len o zviditelnenie chyb ludskej cinnosti, a prezentaciu svojho ega co ma u mna jasne odpovede o hodnotach tohoto !clanku! :) Kritika sa nikdy dobre nepocuva ale pomaha k zdokonaleniu. Preto by som v klude uvitala nieco kriticke s pohladu zakaznika. Urazanie a ironicke poznamky vedu len k jedinej veci...
Taktiez ma uraza ton tohoto clanku. Nepisem za EMtest na to su iny ludia. Pisem za svoju osobu ktorej sa nepaci tento pristup.

[#25 Vlcik 24.02.2009, 19:24:43, web]
Shaggy: ja som zobudený, ale tvoje ego je až príliš veľké. Tebe nemá zmysel niečo vysvetľovať, pretože si to vzápätí vezmeš po svojom. Ty NECHCEŠ vysvetlenie, ale chceš, aby ťa niekto potešil, aby si sa mal na kom vyvŕšiť a ukázať sa, aký si chlapák. No nič, idem sa venovať užitočnejším veciam...

[#26 Vlcik 24.02.2009, 19:25:56, web]
Shaggy: ešte jedna vec. Nikto ťa nežiadal o radu zadarmo, na to si sa nominoval sám...

[#27 Mona 24.02.2009, 19:34:23, web]
Zdá sa, že Shaggy zase niekomu stúpol na odtlak. :D

[#28 Czech Hotels 24.02.2009, 20:27:29, web]
Ach jaj, nas stary zlaty dopravny podnik, zrusit to cele a spravit riadnu konkurencnu sutaz, urcite by sa kvalita cestovania zdvihla

[#29 shaggy 24.02.2009, 21:24:19, web]
Vlcik - "lebo sa mi zdá, že vieme viac kritizovať ako priložiť ruku k dielu" ... "Nikto ťa nežiadal o radu zadarmo".
Napísal som, že Captcha je zlá. Napísal som, že používateľ je nedostatočne informovaný ak nastane chyba. Ja neviem, čo viac chceš - mám ti napísať celý kód, alebo mám vymyslieť logiku aplikácie?

Furi - neviem, za koho píšeš. Len je náhoda, že tvoja IP adresa je rovnaká ako IP adresa Vlcik-a a zhodou okolností ukazuje na to isté mesto, kde sídli EMtest.

[#30 Vlcik 24.02.2009, 22:29:39, web]
Shaggy: hehehe.. som rozdvojená osobnosť... :-D inak ja som napísal, že užívateľa nemáš ako viac informovať, keď tie informácie nemáš. Nemám problém zniesť kritiku aj do vlastných radov, mne sa nepáčil najmä tón, ktorý to všetko hneď odsúdil. Samotná myšlienka nie je zlá, naopak je to niečo, čo tu doteraz nebolo (napríklad v ČR, PL, MR a inde nie nie doteraz!!!), chce to trochu času ten systém dať dokopy. Nie sme najlepší, je stále čo vylepšovať. A hlavne sme technici. Počítam s tým, že CAPTCHA bola žiadaná zo strany DPB ako zabezpečenie systému (DP sú strašne bojazlivé). Proste to vidím tak, že sa urobilo to, čo bolo v zadaní. Ja sa nehanbím za to, že pracujem pre EMtest a snažím sa uvažovať triezvo.

[#31 shaggy 24.02.2009, 22:47:10, web]
Vlcik - videl si niekedy Ladu 110? To bolo auto, ktoré v čase uvedenia na náš trh malo veľa nedostatkov, či už po stránke dizajnu, alebo vo vybavení. To auto som hneď odsúdil, pretože nemalo medzi autami tej doby čo hľadať (bolo zastaralé).

To isté platí o tej stránke - je zastaralá. Captcha je prežitok, či sa ti to páči, alebo nie. Rovnako neinformovanie zákazníkov. OK, nemáte k dispozícií toľko informácií, ale prečo potom nepridáte možnosť kontaktovať DPB bez nutnosti návštevy pobočky (napr. v prípade, ak je karta podľa systému neplatná)? Mne je jedno, či za to zodpovedá EMtest alebo DPB, ja hodnotím službu, ktorú DPB poskytuje a ktorá nie je dobrá.

Captcha - neverím, že DPB požadoval vyslovene taký typ ochrany. Existuje mnoho lepších a prístupnejších riešení, myslím si, že tamto ste použili pretože je to pre vás jednoduché (napríklad ste to použili na predošlom projekte, tak ste iba recyklovali svoju prácu).
Ste technici? A čo má byť? Aj u nás vo firme robia "technici". Samozrejme, že sa nevyznajú do prístupnosti - na to som tam ja. Ja im musím povedať, čo je potrebné aby urobili a čo na stránke nesmie byť. A je iba na nich, ako si s tým poradia, dobrý technik zvládne všetko.

Na záver len dodatok - ak ste ten systém dodnes nedali "dokopy", tak ste ho nemali ani vypúšťať ako hotový produkt. Alebo by sa ti páčilo, keby si kúpil auto bez kľučiek? Však tie ti dodá predajca o dva mesiace (samozrejme plnú cenu zaplatíš hneď na začiatku).

[#32 shaggy 24.02.2009, 23:02:22, web]
V jednej veci s tebou súhlasím - je to unikátny projekt, v okolitých štátoch nič podobné nemajú... pretože tam tie systémy narozdiel od nášho normálne fungujú:
http://eshop.dpp.cz/eshop/

[#33 eHe 25.02.2009, 01:03:44]
... neviem, co sa do nich navazate, je to fajne spravena stranka :) ... staci pozriet do kodu ... <p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p></p> ... nake to Pecko navyse nikdy nie je zle ... hehe ... a dizajnovo sa mi to tiez velmo "paci" ...

[#34 Furi 25.02.2009, 08:39:22]
Ach skoda reci tak sa zabavte...shaggy tesim sa na dalsie tvoje clanky... velmo...go mate go...!

[#35 Nie je Špička ako špička 25.02.2009, 14:03:35]
K tomu čo tu uvádzate, by ste sa asi mali obrátiť rovno na DPB, že nie ste ako používateľ spokojný s ich webovou stránkou. Ak majú takých ohlasov viac, tak s tým určite niečo urobia. A ak budete jediný, tak ste asi jediný, komu to prekáža. Ďalej, ak ste taký "veľký" vývojár, tak by ste mohli vedieť, že keď si zákazník povie, že chce mať tú stránku fialovo-kamilkovú s dvojitou porciou tyrkysovej navrch, tak ju takú bude mať. Pretože ho nijako nepresvedčíte (zákazník sa chová presne ako v tomto prípade vy; vždy má pravdu a ak ju aj náhodou nemá, tak ju má). Každý, kto takéto niečo robí, sa snaží robiť veci čo najlepšie. Ale ak si zákazník povie, že to chce mať inak, tak s tým nič neurobíte. A verte mi, neraz som bol svedkom, kedy zákazník dokázal zhovädiť dobrú vec.

[#36 Vlcik 25.02.2009, 14:23:09, web]
Medzi DPB a DPP je rozdiel - nielen v službách MHD, ale napríklad aj v tejto službe. Vedeli ste napríklad, že zaplatením u DPP celý proces ešte nekončí, ale je nutné si dôjsť niekam, kde sa vám to nahraje do karty? Tu je napríklad jeden podstatný rozdiel, pretože u DPB si iba zaplatíte a o nič viac sa nestaráte. Ale, to je maličkosť, lepšie by bolo, keby web bol superpremakaný, ale to, že ostatné by nefungovalo je OK.
K tej karte - neviem, čo je na tom nepochopiteľné, že BEZ TEJ KARTY nie je možné zistiť jej stav??? Keď to nedokážeš zistiť cez web a musíš ísť na predajňu, môžeš kontaktovať predajňu koľkokrát len chceš...

[#37 shaggy 25.02.2009, 17:04:26, web]
Furi (alebo iný pracovník EMtestu) - ak sa nevieš podpísať svojim menom, radšej ani neprispievaj.
Ak si všimneš, moja pripomienka smerovala na DPB, nemôžem za to, že sa začali ozývať pracovníci nemenovanej spoločnosti (alebo ako niekto poznamenal - trafená hus zagágala ako prvá).

Keby si si ten článok prečítal poriadne, pochopíš, že som mal výhrady voči zadávateľovi (DPB), ale podľa reakcií si môže urobiť každý svoj názor na zhotoviteľa.

[#38 Hubo 25.02.2009, 19:14:59, web]
shaggy: Neviem, ale reakcia trošku vyššie (Nie je Špička ako špička) bola celkom dobrá. V článku síce priamo neútočíš na vývojárov toho webu, ale v diskusii už rozhodne áno, takže to čo si práve tvrdil nie je vôbec pravda.
A druhá vec. Keď už tak rozmýšľaš nad paragrafmi, tak neviem, ale vylievať si na blogu svoje ťažké srdce na DPB a DPB nič nepovedať (že si nespokojný), tak to už zaváňa paragrafom o ohováraní.
A napokon, rozprávať o veciach, o ktorých nemáš ani tušenia je od veci. Sú to len tvoje domnienky, kde niektoré vôbec nie sú pravdivé.

PS: Aby si vedel, tak sa tu neozval ani jeden človek, čo niečo na tomto webe robil. (Včetne mňa, ak by si ma náhodou tiež chcel s tým webom spájať. :-D Reagujem len na to, čo som prečítal vyššie.)

[#39 shaggy 25.02.2009, 20:14:55, web]
Hubo - podľa tvojho "PS" som pochopil, že rovnako ako Vlcik a Furi, aj ty si pracovník spomenutej firmy. A preto beriem vaše vyjadrenia ako zaujaté (keďže logicky hájite záujmy firmy).
Ohováranie? Aké ohováranie, ja som popísal skutkový stav - to je fakt. Napísal som o mojich reálnych skúsenostiach, iba som neposlal sťažnosť do DPB priamo, ale využil som niečo na spôsob otvoreného listu.
DPB je platené z mojich daní (som občan mesta Bratislavy). Platím si už niekoľko rokov električenku (som ich klient, čiže ako klient môžem napísať námietku aj týmto spôsobom - podobne ako to ľudia riešia napr. na staznosti.sme.sk).
Mňa len udivuje, koľko riadkov tu nemenovaní zamestnanci popísali. Keby ste napísali toľko riadkov zdrojového kódu, tá stránka mohla byť od uverejnenia článku oveľa kvalitnejšia.

[#40 Hubo 25.02.2009, 20:58:16, web]
Ha ha ha, zasmiali sa zbrojnoši. Neviem ako ty, ale ja vo svojom voľnom čase nepracujem. Ja nemám ani dôvod hájiť záujmy firmy. Na to sú iný ľudia, ale zastanem sa ľudí, ktorých krivo obviňuješ a haníš. Zaujatý si tu skôr Ty, pretože sa druhá strana nemá šancu vyjadriť k veci, nakoľko si žiadnou oficiálnou cestou nevyjadril svoju nespokojnosť. Preto aj to ohováranie a vyhováraj sa ako chceš, je to tak. DPB isto ani len netuší o tomto tvojom výleve. Čo je asi škoda, pretože by ich to mohlo prinútiť k tomu, aby sa to zlepšilo na základe požiadaviek ľudí, čo to používajú. A ako som už písal, nepíše tu nikto, kto by robil niečo na tom webe, takže tvoje vyhlásenia považujem za scestné. Zase jeden tvoj pokus, ako haniť zamestnancov nemenovanej firmy. :-) A nakoľko sa považuješ tiež za vývojára, tak to isté by sa dalo povedať o tebe. Rozhodne si tu písal ďaleko viac. :-P

[#41 Hubo 25.02.2009, 21:18:17, web]
Pardón za preklep. Má byť "iní". :-)

[#42 mito 04.03.2009, 16:45:09]
aby tato diskusia neostala v takomto neprimeranom stave. (a ked si odmyslime ze spravit si nazor sa dalo aj z emotivne ladenych prispevkov.)

ad1) hubo - ciste bludy.
http://www.sme.sk/c/1463474/Kedy-ide-o-trestny-cin-ohovarania.html
V skratke: ohovarat mozno iba jednotlivca, nie instituciu. dalej o ohovaranie sa jedna, ak zverejnis _nepravdive_ informacie. podobne tvrdenia o tom, ze druha strana nema moznost vyjadrit sa - ak diskusia nie je blokovana, tak moznost ma.

ad2) co sa tyka konstruktivnej kritiky a pomahania. Autor jasne popisal (objektivne a racionalne) nedostatky stranky. Z jeho textu je jasne, ako chyby opravit. Do kelu co je na tom nekonstruktivne? Chapete vobec, co znamena slovne spojenie 'nekonstruktivna kritika?'

ad3) k poziadavkam zakaznika. samozrejme, klient je zodpovedny za produkt ktory prebral. to vsak neznamena, ze vyvojar, ktoreho klient si prebral zly produkt, nie je babrak. Alebo v specifikacii bola 'nepouzitelna captcha' a 'nic nehovoriace chybove hlasky'? Vyhovorky neobstoja, aj ked snaha bola. Alebo firma vyrabajuca karty vybera cisla ad-hoc? obcas trojmiestne, obcas 14, sem-tam medzera, obcas pomlcka...
Takze: kto zaplatil za zly produkt? klient. kto je babrak-vyvojar? vyvojar.

shaggy> pre teba poucenie - ku koncu debaty si ostal v prudko defenzivnej pozicii co vzhladom na body vyssie a tiez obsah tvojho blogu rozhodne nie je na mieste. ale uprimne, trochu si za to mozes sam emotivnostou reakcii a trochu nestastnym pomiesanim objednavatela a vyrobcu. (aj ked samozrejme vid 3) takze ak ti nevadi ze ti radim tak rada: by vecnejsi, menej rozculeny.
vidis, ze su ludia, co vyuziju kazde zavahanie aby oslabili argumenty, ktore su inak vecne nespochybnitelne. a ked sa nad tym zamyslis, spravili to dobr, zmenili temu debaty a uz to nebolo o tom, ze ten web je junk. v debate treba kazdy osobny utok zarazit ako 'nemiestny' a nekomentovat. vdaka za blog a drzim ti palce.

ps: tolko energie na obhajobu a dpb ani len netusi o tomto webe. akaa skoda :)

[#43 shaggy 06.03.2009, 18:25:11, web]
Ďakujem za komentár mito. Ja som zástanca otvorenej diskusie a nemám rád cenzúru. Preto ak sa komentáre ešte držia ako-tak témy, nechcem ich obmedzovať a rád na ne odpoviem.
Možno som nemusel odpovedať na každú "blbosť", ale aspoň nemôžu namietať, že sa vyhýbam odpovedi. Ale pokúsim sa niečo so sebou urobiť a nabudúce takýto diskutujúci dostanú trstenicou po prstoch (spolu so mnou, za to že im odpovedám) :-)

[#44 Hubo 08.03.2009, 11:29:06, web]
Ak niekde niečo na Internete zverejním a tomu koho sa to týka nič nepoviem, tak nemá šancu sa k tomu vyjadriť. Nech ide o čokoľvek, tak nikto netrávi celé dni za počítačom a nezisťuje kde, kto a čo o ňom píše. Takže k tomu len toľko.

K tomu ohováraniu som napísal, že to zaváňa a nie, že to určite je. :-) (Topiaci sa aj slamky chytá, čo?) Ja nie som právnik...

Neviem o tom, že by v dnešnej dobe bola "Captcha" nevyhovujúca. Vídame ju všetci na veľa miestach a používa ju napríklad aj sám Google. Takže váš názor na "Captchu" je váš, no prezentujete ho ako názor všetkých.

Ach to ohováranie... Ešte šťastie, že v tomto prípade neplatí, že nevedomosť neospravedlňuje, však? (Takže asi nejde o ohováranie.) Keby si niekto aspoň poriadne prečítal čo píšu diskutujúci a nehľadel iba do seba, tak by sa dozvedel (to čo si mohol najprv zistiť, predtým než vypustí bludy na web), že čísla kariet určuje firma Philips. A áno, číslo nemá pevne určenú dĺžku. Idete teraz hovoriť o tom, že vo Philipse sú babráci? Ako, keď niekam máte zadať sériové číslo vašej karty, tak potrebujete vedieť jeho dĺžku? To ho bez toho neviete napísať, či o čo vám ide? (Asi iba vyrývať, lebo rozumné argumenty nepadli.)

PS: To, kto tu píše bludy a kto uvádza rozumné argumenty nech zváži každý sám. Koho ja obhajujem, či neobhajujem som už písal vyššie a nebudem sa k tomu vracať. Osobne mi celý tento článok príde ako hľadanie senzácie tam, kde nie je. Autor chce byť za každú cenu "king", všetkým to natrieť a popri tom si hladiť ego návštevnosťou svojho článku (rozhodne nechce nič zlepšiť). Hawk, týmto som skončil.

[#45 shaggy 13.03.2009, 12:57:02, web]
Keďže sú niektorí ľudia nepoučiteľní, dokonca sú tak úbohí, že nereagujú na článok, ale útočia na moju osobu, tak som sa rozhodol uzatvoriť diskusiu. Všetko, čo bolo treba povedať, povedané bolo. A pritom stačilo odstrániť pár chýb namiesto vypisovania tony komentárov.

A ak by mal niekto pocit, že mu krivdím - zmazal som všetky komentáre, ktoré sem niekto pridal cez anonymizér/proxy. Je smutné, že sa tí ľudia musia schovávať a nedokážu reagovať vecne a hlavne neanonymne.

rss