Computer Press e-shop? Ďakujem neprosím

Dámy a páni, cenu za najmenej použiteľný, najhoršie fungujúci a najmenej zabezpečený e-shop roku 2008 získava spoločnosť Computer Press. Týmto jej gratulujeme a ako výhru jej odovzdávame balík plný sťažností od nespokojných používateľov.

Dnes som si chcel urobiť radosť a zavítal som do online obchodu firmy Computer Press. Namiesto nákupu ma tam však čakalo hneď niekoľko prekvapení. Bolo tam pár chýb, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani ten najväčší fušer. Ak bolo ich cieľom odradiť zákazníka, tak sa im to podarilo - prišli minimálne o dvoch.

Prekvapenie č.1:

Keďže som človek zábudlivý, nevedel som si spomenúť, aké mám heslo do tohto obchodíku. Preto som využil možnosť zaslania prihlasovacích údajov na e-mail. Aké však bolo moje prekvapenie, keď mi namiesto náhodne vygenerovaného hesla došlo moje pôvodné heslo.

V čom je problém? Fakt, že boli schopní zaslať mi moje pôvodné heslo svedčí o tom, že uchovávajú heslá všetkých používateľov ako čistý, nezašifrovaný text. Keďže väčšina používateľov používa ronvaké heslo na viacerých portáloch, je to dosť veľká nezodpovednosť a prejav amaterizmu. Pri pohľade na ostatné vychytávky začínam rozmýšľať, či im to nerobil nejaký študent strednej školy. Rovnaký ako stojí za portálom libimseti.cz

Prekvapenie č.2:

Ľudia, ktorí stoja za týmto e-shopom si asi myslia, že slovo použiteľnosť je nejaká pohlavná choroba. Inak si neviem vysvetliť, ako mohli v dnešnej dobe navrhnúť tak nelogický a neprehľadný systém ovládania stránky.

Dokážete na nasledujúcich obrázkoch nájsť rozdiel?


Neprihlásený používateľ
Prihlásený používateľ

Áno, správne. Na druhom obrázku som prihlásený. Nevadí, že mi v hornej časti stránky stále svieti odkaz Prihlásiť. Každému predsa napadne, že sa tento text bude zobrazovať aj po úspešnom prihlásení, však je to logické, nie?

Nie. Rovnako ako je nelogické zobraziť informáciu o prihlásení (meno) do stredu pravého stĺpca. Ale čo, keď už tam mohli schovať vyhľadávanie, prečo by sa tam nemohli ukryť ostatné (ne)podstatné informácie?

Prekvapenie č.3:

Kniha je na sklade, informácia o nej sa nachádza na stránke, ale napriek tomu ju nemôžete kúpiť. Prečo? To sa nikto nedozvie, intuitívny systém neinformuje o ničom, čo by (v tejto chvíli nadávajúceho) návštevníka mohlo zaujímať. Načo byť user-friendly? Ak chcú naši zákazníci informácie, môžu sa nás opýtať. Je to také jednoduché - stačí iba poslať doporučený list a my vám po mesiaci (možno) odpovieme.

Na záver prikladám pár obrázkov neúspešného pokusu o nákup jednej knihy. Na prvom je stav košíka pred objednaním knihy, na druhom je detail knihy a tretí obrázok znázorňuje košík po objendávke knihy. Čuduj sa svete, prvý a posledný obrázok sa vôbec neodlišujú.

Dodatok: kým som dopísal text a urobil obrázky nákupného košíka, stav knihy sa zmenil na Vypredané. To však nič nemení na tom, že som sa skoro hodinu snažil tú knihu kúpiť a nedostal som žiadnu odpoveď, prečo nemôže byť moja požiadavka akceptovaná.


Stav košíka, pred nákupom
Kupovaná kniha
Stav košíka, po nákupe
Autor: shaggy Kategória: použiteľnosť Publikované: 17.02.2009

Komentáre

[#1 WildHorse 24.02.2009, 09:02:11]
No, ja som si tam včera kúpil dosť kníh... a toto sú moje komentáre:

Prekvapenie č.1: áno, heslá by mali byť uchovávané inak, na druhej strane je aj na užívateľovi, aby sa o to staral - existuje kopec free (polo)automatických password managerov...

Prekvapenie č.2: áno, uvedené veci mohli byť riešené aj lepšie, ale nepovažujem to za "fatálny" problém...

Prekvapenie č.3: nakúpil som cca 30 kníh, všetky bez najmenšieho problému... práve naopak, bol som spokojný s pridávaním si kníh medzi "obľúbené", následným presunom do "košíka", odstraňovaním atď. - dosť som tam s tým šachoval a všetko bolo bez problémov... a to som mal otvorených min.10 okien (kariet) - previazanosť medzi nimi bezchybná...

Môj záver a pohľad hlavne ako užívateľa: cenu za "najmenej použiteľný, najhoršie fungujúci a najmenej zabezpečený e-shop roku 2008" si e-shop c-press.u vôbec nezaslúži, je tu množstvo profesionálnych, ale len profesionálne sa tváriacich, amatérskych e-shopov, ktoré si toto ocenenie zaslúžia oveľa viac... Myslím, že si použil "príliš kritické oko" ;-) , aj keď v prvých dvoch bodoch máš pravdu...

čus lidi.

[#2 shaggy 24.02.2009, 18:19:32, web]
Uznávam WildHorse, že sú oveľa horšie e-shopy. A uznávam aj, že v poslednom bode som bol v tej chvíli hlavne nahnevaný, že e-shop nefungoval tak ako mal (je úplne jednoduché prepojiť e-shop so skladovou evidenciou - ak sa minie tovar, zobrazí sa info aj na stránke).
Čo sa týka použiteľnosti stránky, tak si stojím za tým, čo som napísal. Ak sa dobre pamätám, staršia verzia e-shopu na tom bola oveľa lepšie. A čo sa týka zabezpečenia, na to nie je ospravedlnenie, myslím že prípad libimseti.cz je dostatočne odstrašujúci.

[#3 exoomer 25.02.2009, 17:18:18]
len tak, aby to bolo kompletne: http://img25.imageshack.us/img25/5323/computerpress.jpg

[#4 shaggy 25.02.2009, 20:18:44, web]
exoomer - dovolil som si tvoj obrázok nahrať na server, ak by náhodou po čase zmizol z toho free image hostingu:
http://shaggy.sk/images/cpress-xss.jpg

[#5 exoomer 26.02.2009, 15:06:13]
:o)

Pridať komentár

Polia označené hviezdičkou * sú povinné.







rss